Kinesisk tejp

Som ni redan vet har jag problem med min axel/arm. Det börjar i axeln och stramar ner till armbågen, så hela överarmen. Jag har känt det ett tag nu och trodde först att det var översträckning i armbågen men icke. Det blev värre när jag la den straffen för någon vecka sedan och nu gör jag tunga lyft på jobbet också.
I början av träningarna är det oftast lugnt men ju längre in på träningarna man kommer desto ondare gör det. Det är när vi passar mycket eller när vi gör skottövningar. Armen kan kännas helt lealös och jag får kämpa för att få upp armen i skottläge vilket oftast inte går.
Min tränare har sagt till mig att jag ska stretcha men det hjälper inte.
Så nu har jag tagit tag i det och berättade för min kusin som är sjukgymnast. Hon bad mig köpa kinesisk tejp, så nu är en blå sådan på väg hem till mig sedan ska hon undersöka armen och hjälpa mig att tejpa. En sådan tejp kan sitta på en hel vecka eller 3-4 dagar om man duschar ofta. Så förhoppningsvis hjälper det. Vi får allt se om några veckor :)



Kinesiologytape påskyndar kroppens egen läkning.

Genom att mjukt och följsamt lyfta huden runt skadan hjälper Kinesiologytape kroppen att snabbare läka skador på leder, ligament, muskelfästen och muskler.

Bild

Utvecklad i Japan för mer än 25 år sedan. Doktor Kenzo Kase utvecklade för mer än 25 år sedan Kinesiologytape och tejpningstekniken. Kinesiologytaping har blivit standard för terapeutisk rehabiliterande tejpning. Idén var att förstärka kroppens egna läkningsprocesser genom att applicera ett nytt material med en speciell teknik. Tejpen är tillverkad med hudens karakteristiska egenskaper som modell och kan därför överföra positiv sensorisk information till kroppen.


Kinesiologytaping påverkar aktiveringen av det neurologiska systemet, kroppens informationsprocessor och cirkulationssystemet. Tejpningen baseras på en filosofi att ge full rörelsefrihet och tillåter därmed kroppens system att läka biomekaniskt.


Tejpen kan användas för: smärta, stukningar, stöd, luxation, idrottsskador, ryggproblem, muskelspänning, ischias, huvudvärk, migrän, epicondylit, carpaltunnel syndrom, lymfödem, menstruationsproblem, graviditetsrelaterade smärttillstånd m.m.









tejpen hittar ni på rehabtape.se. Där finns även videosar hur man tejpar olika delar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0